zmniejsz czcionkezwieksz czcionke

Stan inwestycji golfowych w Europie a jak na to Polska


Stan inwestycji golfowych w Europie a jak na to Polska


Golf to sport przez wielu lubianych i praktykowany, ale czy można na niego patrzeć okularami inwestora. Inwestorzy dzielą się na indywidualnych, którzy kupują mieszkanie, dom czy działkę przy polu golfowym mając nadzieję na pozytywny zwrot z najmu lub późniejszej odsprzedaży nieruchomości; druga pula inwestorów to deweloperzy którzy tworzą infrastrukturę golfową.


W krajach zachodnich kompleksy golfowe są bardzo popularne i inwestycje z nimi związane często dla nas widoczne podczas wycieczek. Jednakże co pokazują cyfry z tym związane i jaką lekcję Polska może się nauczyć od naszych sąsiadów z zachodu?


Patrząc na obraz pól golfowych macro, widać że ich budowa spowolniła jednakże reagując wolniej niż ilość zarejestrowanych golfistów w Europie co widać z danych zebranych przez KPMG:


 
 

Praktycznie w Europie zatrzymaliśmy się na poziomie z 2004 roku okres stabilizacji który był poprzedzony dynamicznym wzrostem od lat 90-tych.  Spowodowało to nasycenie rynku infrastrukturą golfową w krajach zachodnich gdzie średnia ilość golfistów na pole golfowe jest w wielu krajach poniżej poziomu 900. Jedynie Finlandia, Szwecja, Szwajcaria i Holandia osiągają wysoki poziom średniej ilości członków na pole golfowe.


 
 

Polska w międzyczasie wraz z sąsiadami z wschodu plasuje się na niskich pozycjach wypełnienia pól golfowych z średnią ilością członków poniżej 300 wraz z niską penetracją rynku golfa turystycznego powoduje to negatywną rentowność obiektów golfowych w Polsce i naszych sąsiadów. Ryzykowną strategią jest budowa nowych obiektów tego typu bez przemyślanego planu wypełnienia obiektu graczami. Jedną metodą może być dewelopment infrastruktury nieruchomościowej i inwestorami nie zarejestrowanymi w PZG, tylko czy taka strategia ma fundamentalne podstawy na przetrwanie?

Z naszych rozmów z właścicielami pól, dowiadujemy się, że częstą strategią niekoniecznie dobrze egzekwowaną jest szkolenie nowego pokolenia golfistów, która wypełni obiekty i przywróci planowaną rentowność. Jednakże dane KPMG pokazują, że przy 8% graczy golfowych będącymi juniorami jako kraj plasujemy się podobnie do dojrzałych krajów jak Niemcy, Szwajcari, Anglia czy Szkocja, jednakże bardzo za naszymi szybko rozwijającymi się sąsiadami jak Serbia Czy Turcja gdzie młodzież tworzy  30 czy 40% golfistów.


Jedna konkluzję jaką możemy na dzień dzisiejszy wyciągnąć jest taki, że w Polsce bez zmian które powodują szybszy wzrost nowych golfistów rentowność inwestycji golfowych będzie dużo poniżej odpowiedników zachodnich i inwestycje w tą infrastrukturę powinny mieć silnie przemyślaną strategią lokalnego rynku i tworzenia nowych golfistów.


W Październiku odbywają się targi EXPO real, gdzie mamy nadzieję porozmawiać z inwestorami instytucjonalnymi na temat ich poglądów na inwestycje i finansowanie rozwoju deweloperki golfowej w Polsce.

 


Artur Majsterek

17.09.2017